Snap shot, Wall, Hedge, Orchard, Rubble

GamerSquadの ASL Rules&Errataフォーラムに Snap shotを撃ったときの石垣、生垣、Orchard, Rubble等の TEMの処理に関するスレッドがあります。最終的には Perry Cockeによる公式見解が出て一段落しました。以下にそれをまとめます。もとのスレッドへのリンクはここから。

1) When using Snapshot, the target unit is considered to be in a specific Location, which is the Location *entered*, per C5. This matters for range (of course), but also for some of the LOS questions.

2) LOS is drawn to the entire hexside, which means that if a terrain feature applies for LOS to one single point of that hexside, the Snapshot is affected. Often, LOS to one of the vertices is the special case, and if LOS to one single vertex is affected, then LOS for the entire Snapshot attack is affacted.

3) LOS to a vertex that is part of a wall/hedge hexside is applied as per A4.34. Unfortunately, the ASLRB lacks rules for dealing with LOS to a wall/hedge vertex, but the rules that can be extracted from this example, is something like this:

A wall hexspine affects LOS to one of its two vertices under the following conditions:
a) If the LOS enter the target vertex exactly along the wall hexspine, that wall affects the LOS regardless of which of the three hexes the target is in.
b) If not, the target must be in one of the two hexes that shares the wall hexside, and the LOS must touch the other of those two hexes before reaching the vertex.
c) If none of the above applies, the wall doesn't affect the vertex LOS


This can be summarised in non-ASL by saying: The target and firer must be on opposite sides of the wall for it to affect the attack. Note that in none of those cases the LOS actually crosses (enters and exits) the wall. It merely enters it.

以下が僕の日本語訳。

  • 1) スナップショットを受ける側は厳密には侵入するへクスにいることになる。これは射程距離の計算に重要です。また退出又は進入するへクスにある石垣と生垣の処理にも大事です。
  • 2) LOSは渡るへクスサイド全体になければいけない。へクスサイドの両端を含めて。たとえ LOSの一部が LOS妨害・障害を受けたとしても、そのへクスサイド全体がその LOS妨害・障害を受けたとみなされる
  • 3) 石垣や生垣のあるへクスサイドの両端への LOSに関しては基本的にバイパス中のユニットへの LOS (A4.34)に順ずる。細かくは以下の通り
    • a) LOSがターゲットとなるへクスサイドのどちらかの端に、石垣や生垣へクスサイドに沿う形で入っていく場合、その石垣や生垣の TEMは有効 (ターゲットがその Vertexを中心とした 3へクスのどこにいようとも)
    • b) そうでない場合、退出へクス又は進入へクスの石垣や生垣の TEMが有効になるためには以下の条件が満たされなければいけない。すなわち、ターゲットは石垣や生垣のへクスサイドをはさんでいる 2へクスのどちらかにいなければならず、かつ、LOSはターゲットとなるへクスサイド*1に届く前に前述の 2へクスのうちのターゲットがいないほうのへクスに接触しなければいけない。
    • c) 上記の 2条件のどちらかを満たさない場合は、退出へクスと進入へクスの石垣や生垣の TEMは有効ではない

簡単に言うと、スナップショットがあった時点で撃ち手と撃たれ手が壁の反対側にいないと、石垣と生垣の TEMは有効ではないということ。


ごちゃごちゃと文章で説明されるよりも実際の例をとって解説した方がわかりやすいでしょう。以下に Perry Sezでの質問に使われた例をとって説明します。

*1:原文では Vertexになっていますが Hexside全体への LOSと解釈してよいと思います