とってもとらんでもよい

CSW ASLフォルダーを眺めていて発見したこと。


開豁地にいる DMマーカー付きの混乱ユニットについて。今までは次の Rally Ph後、DMマーカーはそのまま残していました。とることが出来ないと理解していました。これはどうやら間違い。


正解は、「そのユニットを受け持つプレイヤーの裁量で取ってもいいし、残してもかまわない」*1


ただし、さらなる次の Rally Phの初めの段階で Known Enemy Unit(Armed?)から通常射程距離内で LOSが通っていれば、ここで新たに DMマーカーが乗せられる。


通常のプレイでは特に変わりはないでしょう。取ってもまた乗るだけですから。しかし、特殊な状況ではゲームプレイに影響が出ると思います。


この場合の LOSは、例えば CXユニットからでも DMマーカーは乗るのかな。KEUとしては混乱状態のユニットも有効なのだろうか。など、後で調べておこう。コメント大歓迎です。


引用しておきましょう。Bruce Probstのコメントです。

Do not remove DM in the rally phase if broken in OG in LOS and normal range of units from the other side.



This is not correct. It's perfectly legal to remove DM in such a circumstance. However, as Klas notes above, if this situation persists at the beginning of the RtPh, the DM marker will be placed again.

Something I've seen new players struggle with is the decision to keep or remove DM when the option is there. As Jazz points out, you don't get the option in woods or buildings - the DM must be removed unless otherwise prevented. Obviously removing DM improves your chance of rallying, but it removes your ability to rout. You have to weigh what you think your chances of rallying will be (do you have a leader there? Will the unit be able to self-rally?) vs. how useful it is to have a unit (broken or otherwise) in that particular location. Is he going to be stranded, out in the open, surrounded by hostiles? Or is he perhaps actually blocking a strategic path? Choices, choices -- the game is all about choices.

*1:建物や森にいる場合は DMマーカーを残すことは出来ない